Saturday, July 17, 2010

Ibu bapa = Doktor / Arkitek / Jurutera ???

Eh! Kenapa pulak mak bapak sama dengan doktor? Mungkin itu lah persoalan yang akan timbul di benak kita. Apa yang saya maksudkan, bukanlah profesyen itu secara fizikalnya, tetapi saya ingin menyentuh tentang profesioanalisme dalam memikul beban tugas yang di amanahkan.

Jika nak jadi doktor, setiap orang mesti melalui tempoh pendidikan yang panjang. Mungkin menjangkau enam tujuh tahun.

Jika nak jadi arkitek, macam-macam kemahiran yang perlu ada dalam diri seseorang.

Jika nak jadi Jurutera, aduhai... bukan calang-calang orang yang boleh mendapat 'title' jurutera.

Susah, memang susah. Ia memang tugas yang mencabar.

Namun jika kita berfikir berkali-kali tentang tugas sebagai ibu bapa sebenarnya ia lebih-lebih lagi mencabar.

Kalau doktor tugasnya mengubati penyakit, ibu bapa perlu terlebih dahulu mencegahnya. Jika arkitek kerjanya membina bangunan, ibu bapa kerjanya membina insan. Jika jurutera mungkin tugasnya menyelenggara mesin, tetapi ibu bapa perlu menyelenggara manusia yang jauh lebih kompleks.

Bukankah tugas ibu bapa itu lebih menuntut kepada profesioanalisme?

Sebenarnya tugas ibubapa adalah tugas yang profesioanal yang memerlukan kepada ilmu, kemahiran dan sikap yang tertentu.

Bila diperhatikan disekeliling kita, ramai yang berjaya dalam karier. Sayangnya gagal dalam menguruskan rumah tangga.

Kenapa ini terjadi? Mungkin kerana kita menganggap bahawa sesiapa saja boleh jadi ibu bapa. Jadi ibu bapa yang macam mana suka hati kita sahaja. Sedangkan realitinya, kita perlu menjadi ibu bapa yang profesioanal agar manusia yang kita bangunkan adalah manusia yang teguh jati dirinya.

Oleh itu, jangan ambil mudah tugas kita sebagai ibu bapa. Ilmu dan kemahiran perlu sentiasa ditingkatkan kerana kita bukanlah sedang berhadapan dengan mesin yang boleh dicari alatganti jika rosak. Bahkan kita sedang membina insan yang perlu didikan yang terancang agar ia menjadi insan yang memberi manfaat kepada seluruh alam.

Maka, sama-sama kita menjadi ibu bapa yang profesional dengan memperbanyakkan usaha menuntut ilmu dan menambah kemahiran sebagai ibu bapa yang mithali.

Ingatlah, anak-anak tidak dapat ditukar ganti. Jika betul dan elok didikan kita, maka insya Allah indahlah hasilnya. Namun sekiranya setelah kita telah berusaha sehabis daya, tetapi anak tidak menjadi juga, pada masa itu bertawakkallah hanya kepada-Nya.

Wallahua'lam

No comments: